06-12 Verkeersongeval met beknelling N276

Afgelopen zondag werd de dienstdoende ploeg gealarmeerd voor een technische hulpverlening ter assistentie van de GGD bij een verkeersongeval op de Middenweg - N276 ter hoogte van het Fischerpad.

Ter plaatse had een ongeval plaatsgevonden tussen twee voertuigen waarbij in 1 voertuig de bestuurder nog in zat welke bevrijd moest worden door de brandweer.  Door het hydraulisch openen van de deur kon de GGD het slachtoffer verplaatsen naar de brandcard en zo het slachtoffer enigszins licht gewond vervoeren naar het OMC.

Vermoedelijk heeft de beknelde bestuurder geparkeerd op de vluchtstrook aan de Middenweg en toen willen keren en een Duitse Audi over het hoofd gezien.

20-11 2x brandstichting op 1 dag bij DaCapo in Sittard

In het hoofdgebouw van DaCapo College in Sittard (voormalige LTS) zijn vrijdag twee keren branden ontstaan in de toiletten waar wc-rollen in brand waren gestoken.

's Ochtends werd 1x TS gealarmeerd voor een nacontrole van een binnenbrand in de toiletten van de LTS aan de Rijksweg Zuid. Bij aankomst was de brand al geblust en was iedereen nog binnen. De aangekomen bemanning heeft de zaak gecontroleerd en geventileerd.

In de middag werd er wederom gealarmeerd voor een binnenbrand in het gebouw, maar dit keer niet voor een nacontrole. Bij aankomst bleek er wederom brand te zijn op een toilet met flinke rookontwikkeling. De brand was snel geblust en kon er geventileerd worden. Op aangeven van de brandweer is een flink gedeelte van het gebouw door de medewerkers van DaCapo ontruimd.

De politie heeft nog geen spoor van de daders.

05-10 Brand in trappenhuis

In de nacht van zondag op maandag 5 oktober werd als eerste de dienstdoende ploeg en al snel het gehele kazerne gealarmeerd voor een binnenbrand aan de Walramstraat de Sittard.

Volgens de binnenkomende meldingen bij de Regionale Alarmcentrale zou er een brand zijn in het trappenhuis van een appartementencomplex en konden bewoners hun woningen niet verlaten, terwijl rook naar binnen kwam. Hierop heeft de centralist meteen het sein middelbrand gegeven en daarop de voertuigen gealarmeerd.

Ter plaatse bleek een stapel oud-papier samen met een fiets op de begane grond in het trappenhuis in brand te staan. Een viertal appartementen verdeeld over 2 bouwlagen hebben hun voordeur in het trappenhuis en kregen via de kieren rook naar binnen, waardoor de bewoners naar het balkon waren gevlucht.

Door de brand snel te blussen en daarna meteen te starten met repressief ventileren was de rook snel uit het trappenhuis en konden de woningen snel geventileerd worden. Gelukkig bleek de hoeveelheid rook in de woningen mee te vallen en was de situatie in het appartementencomplex snel veilig en konden de gealarmeerde voertuigen retour kazerne. Stichting Salvage is ter plaatse gevraagd voor de reconditioneringswerkzaamheden in het complex.

De oorzaak van de brand is nog onbekend, maar brandstichting wordt niet uitgesloten.