03-02 Verkeersongeval Broeksittarderweg

Maandagmiddag werden enkele leden van de Kazerne Sittard aan de remise mondeling gealarmeerd dat er zojuist een verkeersongeval met beknelling had plaatsgevonden aan het einde van de straat op de kruising van de Swentiboldstraat en de Broeksittarderweg. Hierop hebben de manschappen de RAC gebeld en zijn vervolgens uitgerukt naar het ongeval op nog geen 100m van de kazerne.

Ter plaatse trof men aan een camper op de zijkant welke in de flank geraakt was door een bestelvrachtwagen. Beide bestuurders waren al uit het voertuig, met enkel de schrik in de benen.

Vervolgens zijn de voertuigen veilig gesteld, gasflessen in de camper losgemaakt en verwijderd uit het voertuig en zijn de voertuigen weggesleept door het bergingsbedrijf. Nadat de weg schoon was gemaakt konden de voertuigen terug rijden naar de kazerne.

Over de toedracht van het ongeval en de schade van de voertuigen kunnen geen mededelingen worden gedaan. Politieonderzoek moet dit uitwijzen.

17-02 Beknelde fazant in Munstergeleen

Dinsdag net na de lunch werd de Kazerne Sittard gealarmeerd voor een uitruk die meedingt naar de eerste prijs in de rubriek "Uitruk van het jaar". De melding was dat op de Hanswinkel in Munstergeleen aldaar een bewoonster al een geruime tijd het geluid hoorde van een beknelde fazant. Een niet alledaags geluid.

De brandweer was ter plaatse gekomen om de locatie van het dier te achterhalen en het dier eventueel te bevrijden van haar benauwde positie. Eventuele verdovingsmiddelen werden al klaar gelegd bij de TS.

Tijdens de verkenning rondom het huis en het dak kon geen bekneld dier worden waargenomen. Nadat het plan gemaakt was om de schoorsteen van binnen nader te bekijken, hoorde men het geluid en was de veroorzaker snel gevonden.

De sirene van het inbraakalarm maakte vermoedelijk door regenwater sluiting en maakte daardoor een geluidje welke ongeveer overeenkwam met het geluid van een fazant, ter kennisname ten gehore gebracht tijdens het aanrijden door de Midas Dekker van de RAC. Nadat de bewoonster overtuigd was dat het geluid daar vandaan kwam kon zij enkel met het rood op haar wangen zeggen : "Dit zal wael in de Pappegey komme!".

Helaas is de Pappegey voor dit jaar al gedrukt, daarom een vermelding in 鏮ze nieuwsrubriek. Alaaf!

17-02 Stank in Buchten door benzine lekkende auto

De stankoverlast dinsdagmorgen in Buchten is veroorzaakt door een auto met een lekke benzineleiding. De benzine die uit die auto weglekte was in het riool terechtgekomen. Door de geur werd alarm geslagen, omdat er eerst gedacht werd dat er sprake was van een gaslek.

Uit voorzorg werd basisschool Het Avontuur voor korte tijd ontruimd. Ook de rest van de omgeving had last van de geur.

呶1.nl

10-02 Gekantelde vrachtwagen Nusterweg

Dinsdagochtend is de dagdienst van de kazerne Sittard gealarmeerd voor een dienstverlening, schoonmaken wegdek, aan de Nusterweg. Daar zou een vrachtwagen zijn gekanteld en zou er olie en diesel lekken van de oplegger. De chauffeur was al uit de cabine en was niet gewond.

Aangekomen op de Nusterweg lag inderdaad een vrachtwagen op de zijkant op het terrein van een transportbedrijf. De aanhanger van de vrachtwagen stond nog op alle wielen op de grond. De inhoud (huisvuil) van de container op de trekker was uit de container gekomen en lag over het terrein.

De manschappen hebben de olielekkages verholpen en verdund om milieuschade tegen te gaan. Het rechtzetten van de oplegger en het opruimen van de zooi was voor verantwoording van de vervoerder en is de TS ingerukt. Gezien de schade in de cabine moet de chauffeur toch een lelijke smak gemaakt hebben, de oorzaak is misschien dat met een te hoge snelheid de chauffeur de combinatie heeft willen keren en hierdoor op haar zijkant terecht kwam.

08-02 Assistentie Limburg Noord

Zondagavond 8 februari werden de OVD, de bevelvoerders en de chauffeurs van Ploeg 2 gealarmeerd voor een binnenbrand aan de Swentiboldstraat. De straat waar de kazerne aan ligt, zou de kazerne in brand staan? Kortom een vreemde melding.

Ter plaatse bleek dit niet het geval te zijn, maar werd na het uitrukbericht van de RAC al snel duidelijk wat de aard van de melding was. In verband met technische problemen kon de hoogwerker van Brandweer Roermond niet uitrukken naar een uitslaande brand in een gebouw in St. Joost. Vandaar dat de regio Limburg Noord assistentie vroeg van de hoogwerker uit Sittard, uit een andere veiligheidsregio. Daarop rukte de HW uit voor een uitslaande brand in St. Joost waar collega's van het korps Echt-Susteren al reeds ter plaatse waren.

Voor meer informatie en foto's kunt u terecht op de site van post Susteren van Brandweer Echt-Susteren.

08-02 Binnenbrand Watersleyerweg

In de vroege ochtend van zondag 8 februari is de OVD en de dienstdoende ploeg, Ploeg 2, gealarmeerd om met de TS en HW uit te rukken naar de Watersleyerweg alwaar een binnenbrand zou woedden in een aanbouw van een woning. De bewoner zouden niet thuis zijn.

Ter plaatse bleek het een uitslaande brand te zijn in een bijbouw van de woning. De brand was snel geblust en heeft de Politie een onderzoek gestart naar de oorzaak van de brand. Vermoedelijk is de brand aan de buitenkant begonnen. Het vermoeden is brandstichting.

Verder politieonderzoek zal meer uitwijzen naar de oorzaak van de brand. Er deden zicht geen persoonlijke ongevallen voor, de schade aan de bijbouw is substantieel.

07-02 Verkeersongeval Gelders Eind - N297

Zaterdagochtend 7 februari werden de TS van kazerne Born, de HV van kazerne Sittard en de OVD samen met meerdere brandweervoertuigen vanuit veiligheidsregio Limburg Noord gealarmeerd voor een beknelling, nadat een auto uit de bocht was gevlogen. De locatie was de nieuwe weg vanaf de A2 richting Nieuwstadt-Sittard-Duitsland.

Ter plaatse bleek het niet meer te gaan om een daadwerkelijke beknelling, het slachtoffer had enkel lichte verwondingen. Dit was de eerste uitruk op dit weggedeelte wat de grens vormt tussen beide veiligheidsregio, waardoor meerdere voertuigen uit beide regio's gealarmeerd worden.